20.7.2009

Kisaraportti: Maastosarja 2009 #4 - Hyvinkää

Neljäs ja viimeinen Maastosarjan osakilpailu ajettiin Hyvinkäällä 18.-19.07.2009 heinäkuuta. Kisaan lähdettäessä kokemukset radasta rajoittuivat osaltani vain muutamaan videoon, joiden perusteella rata vaikutti vauhdikkaalta, mutta isot hyppyrit puuttuivat.

Harjoittelu kolmannen ja neljännen kisan välissä oli osaltani vähäistä. Koitin pitää tuntumaa yllä käymällä pari kertaa viikossa radalla. Ostin myös "oikean ohjaimen", jonka avulla koitin saada lisää hallittavuutta autoon.

Alkukaudella käyttämäni Acomsin radio ei tarjonnut tarpeeksi säätöjä, jonka takia jouduin antamaan turhaan tasoitusta kanssakilpailijoille. Lähinnä eksponentaalisuuden säädön puute aiheutti sen, että auton pieniä liikkeitä oli hankala korjata. Hommasin Spektrumin DX3S:n, jossa tämä säätö löytyy ja kaikkee muutakin tarpeellista ja tarpeetonta.

Lähdimme perjantaina Hyvinkäälle ja tavoitteena oli hakea iltapäivän aikana setupit ja tuntuma rataan. Homma menikin kutakuinkin suunnitelmien mukaan ja rata osottautui ihan hauskaksi ajaa. Ei liian vaikea, mutta kuitenkin haastava ajaa linjalla.


Lauantaina-aamu aukesi mukavalla kesäkelillä ja jo treeneissä autoni näytti pysyvän kohtalaisesti käsissä. Ajoin hyvässä seurassa viidennessä erässä, ettei muiden ajojen pitäisi häiritä suoritustani.

Olo oli rauhallinen, edellisissä kisoissa koettua ylimääräistä jännitystä ei tuntunut. Sain ensimmäiseen erään ehjän ajon, vauhtini riitti eräkierroksella seitsemänneksi. Olin yllättynyt tuloksesta ja tiesin, että samalla tavalla vaan eteenpäin, niin tässähän voi käydä vielä vaikka kuinka hyvin.

Kävin nostamassa seuraavan erän, vaihdoin autoon LiPO:n ja katselin muiden ajoa. Toisen alkueräkierroksen ajot menivät lähes yhtä hyvin, jäin vain sekunnin ensimmäisestä tuloksestani ja olin kierroksella yhdeksäs.

Päivän edetessä rata alkoi kuivumaan ja irtohiekka ja pöly tuli sotkemaan kuvioita. Kolmannessa erässä autoni alkoi käyttäytyä hermostuneesti pidon vähetessä. Siitä johtuneet virheet näkyivät tuloksessani ja jäin ensimmäisen erän tuloksesta 5sekuntia, olin kierroksella yhdestoista.

Ennen viimeistä alkuerää olin menossa A-finaalin 9. paikalle. Paikka A-finaalissa ekalla kaudella olisi ollut minulle hieno saavutus, joten viimeiseen erään pitäisi tehdä vahva suoritus, että takana kärkkyjät eivät saisi niin hyviä tuloksia. Vaihdoin uudet renkaat alle ja rata jatkui kuivumistaan.

Erän alussa auto käyttäytyi todella hankalasti ja tein muutamia isoja virheitä. Erän aikana renkaat ajautuivat vähän sisään ja pito parani, mutta erä oli pilalla. Pääsin vain 10 kierrosta viiden minuutin aikana, joten olin pettymyksekseni viimeisellä eräkierroksella 18. sijalla.
Pisteissä takana olleet kuskit tekivät hyvän suorituksen ja kiilasivat ohitseni tiputtaen minut kolme sijaa alaspäin B-finaalin 2. ruutuun.

Olin vähän lyöty ekaan B-finaaliin lähdettäessä ja en saanut rytmiä päälle. Tipuin alussa tyhmien kaatojen takia sijoitukseltani ja koitin vain selvitä erän läpi. Tulin 7. sijalla maaliviivalle.

Toiseen lähtöön kunnostauduin ja ajoin kohtalaisen ajon. Kolmannella sijalla viivalle tullessa oli ihan hyvä fiilis, vaikka lähtöpaikasta yksi pykälä tiputtiinkin.

Sain 10 pistettä finaaleista, joka oikeutti B-finaalin 4. sijaan ja 48:aan sarjapisteeseen.
Hyvinkään tulos tiputti sarjataulukossa huonoimman kisatuloksen, eli Lavangon 17. sijan pois ja näin ollen minulle tuli loppupisteiksi 142 pistettä. Nousin kaksi sijaa sarjataulukossa 14. sijalle. Ihan hyvä saavutus, kun ennen kautta asetettu tavoite oli vain päästä B-finaaliin kaikissa kisoissa.

Jare voitti SM-kultaa sarjassa ja illalla juhlistimme kauden päätöstä hyppyyttämällä Peten Mansikkaa. Kuvasin tapahtumasta kauniin kollaasin, joka saa kyynelen silmäkulmaan.


Hyvinkää - 2WD - A3-Final or is it? - Maastosarja 2009 #4 (Youtube, HQ)

Sunnuntaina ajettiin kansallista, mutta siitä ei hirveesti jäänyt kerrottavaa. Ajoin kuudesta kuskista kolmanneksi alkuerissä ja jäin finaaleissa viidenneksi kahden keskeytyksen johdosta ja yhden kolmossijan turvin.

Lopputulokset:
Lauantai: M2-10 SM ja M4-10 Kansallinen
Sunnuntai: M4-10 SM ja M2-10 Kansallinen

Kuvat:
Mun kuvat
APK:n kuvat

Videot:
Tepon videot

Mun videot: (Youtube, HQ)
M2-10 A1-finaali
M2-10 A2-finaali
M2-10 A3-finaali

M4-10 A1-finaali
M4-10 A2-finaali
M4-10 A3-finaali

Playlist videoista

Spekuloinnit:
Erälistat ja ennakkotunnelmat
Tulokset ja jälkipelit

Maastosarjan loppupisteet

Lue artikkeli.

10.7.2009

Maastosarja 2009 - Viimeisen kisan lähtötilanne

Otin Excelin käteen ja laskeskelin vähän tämän hetkistä tilannetta M2-10 luokassa.





Jarno Siltanen johtaa tällä hetkellä sähkökrossin maastosarjan M2-10 luokkaa 18 pisteen turvin. Sarjan lopputulokset lasketaan "kolme parasta tulosta neljästä" periaatteella, eli huonoin tulos pudotetaan pois loppupisteistä.


Kun katsoo tilannetta yllä olevan taulukon mukaan, johon on listattuna kahden parhaan kisan tulokset, niin kärjen osalta tilanne on jännittävän tasainen. Siltanen ja Eskelinen ovat tasapisteissä ja Luopajärvi peesaa 8 pisteen päässä. Neljäntenä oleva Salmén on jo ulkona voittokamppailusta.

Taulukon viimeinen sarake on "Ero yhteissijoitukseen". Sarakkeesta näkee eron sijoituksissa yhteispistemäärään. Eli jos luku on negatiivinen, niin kuskilla on kaksi vahvaa sijoitusta alla, mutta kolmas tulos on joko tekemättä tai muuten vaan mennyt heikommin. Näillä kuskeilla on mainiot mahdollisuudet nostaa sijoituksia sarjan lopputuloksissa.

Oma sijoitukseni on tällä hetkellä yhteistilanteessa 14. ja takana kärkkyy vielä kovia nimiä. Viimeiseen kisaanlähdetään taas hakemaan B-finaalipaikkaa ja koitetaan parantaa tämän hetkistä sijoitussaldoa (sijat 13, 16, 17).

Maastosarjan viimeinen kisa: Hyvinkää 18.-19.7.2009.

Lue artikkeli.

5.7.2009

Kisaraportti: Maastosarja 2009 #3 - Lavanko

Kolmas maastosarjan osakilpailu ajettiin 4.-5.7.2009. Otimme perjantain vapaata hihnalta ja suuntasimme kisabussin kohti Vantaan Lavankoa. Tarkoituksena oli ajaa kisaa lauantaina M2-10:n SM-sarjassa ja sunnuntaina M2-10:n kansallisessa.




Perjantain treenit
Iltapäivällä saavuimme kisapaikoille ja aloimme tutustua rataan. Heti kävi ilmi, että rata ei ehkä ollut yhtä suunnaton spektaakkeli, kuin Vaasan rata puitteineen, mutta röykkyinen pinta ja tiukat mutkat tarjoaisivat varmasti hyvää kolistelua.


Laitoin kuluneet treenikumit kiinni ja kiipesin kontin päälle ajeleen. Ensijärkytys radan röykkyisyydestä ja huonosta pidosta pisti vähän ihmetyttämään, auto ei tuntunut toimivan yhtään. Vaihdoin seuraavalle akulle uudet renkaat alle, sen myötä Asso alkoi toimimaan kohtalaisen hyvin ja fiilikset paranivat.

Treenasimme vähän yli seiskaan asti ja sitten päräytettiin Helsingin keskustaan majapaikalle.

Lauantain SM-kisapäivä
Lauantaina herätys klo 06.15 ja saavuimme radalle vähän ennen kasia. Olin asettanut SM:ssä tavoitteeksi B-finaaliin pääsyn, eli pitäisi päästä alkuerissä 20 parhaan joukkoon 29 kuskin porukasta.

Kisaprotokollaa tuntemattomille:
Alkuerien tulokset lasketaan aina kierrossijoituksina, eli kuinka kuinka monta kierrosta ajat viidessä minuutissa ja montako sekuntia sen jälkeen kestää vielä ylittää ajanottoviiva. Sitten tulosta verrataan koko porukkaan.

Kun alkuerät (4kpl) on ajettu, kaksi parasta kierrossijoitusta lasketaan yhteen ja sen perusteella jaetaan finaalit ja lähtöpaikat.
Oma eräni oli kohtuu kovatasoinen ja otin tavoitteeksi ajaa vain omaa tahtia välittämättä muiden menoista. Eka alkuerä meni varovaisesti ajellessa, tulos ei ollut kummoinen ja olin 19. sijoitukseltani. Toisella kierroksella puristin kolme sekuntia tuloksesta (13 kierrosta ja 12s) ja sen myötä kierrossijoitukseni oli neljä pykälää parempi, viidestoista.

B-finaaliin oikeuttavaksi tulostasoksi alkoi muodostua 13 kierrosta ja vähän yli 10 sekuntia. Olin kahden kierroksen jälkeen vielä hyvin jossain 15.-17. tienoilla.

Kolmannessa alkuerässä etutukivarsi antautui pikkuboksista ohihypyn seurauksena, ajoin kaksi viimeistä kierrosta kolmella renkaalla. Jos ei muuta niin se oli hyvää viihdettä katsojille. Tipuin kokonaistilanteessa viimeiselle B-finaaliin oikeuttavalle sijalle. Viimeisen erän piti siis onnistua, että pääsisin varmasti tavoitteeseeni. Tauolla korjasin tukivarren, tarkistin auton kunnon ja pistin uudet takarenkaat alle.

Viimeinen alkuerä lähti osaltani hyvin käyntiin, koko rypäs pysyi kohtuu hyvin kasassa ja huomasin vauhtini kasvaneen. Koitin ajaa rentoa ajoa, mutta siinä oli haasteensa, kun "piti tehdä tulosta". Muutamaa hölmöä kaatoa lukuunottamatta ajoin ehjän ajon ja tuloksena oli päivän paras tulokseni 13 kierrosta ja 4 sekuntia. Se oikeutti minut eräkierroksella 13. sijaan ja nosti minut B-finaaliin kuudenteen lähtöruutuun.

Finaalit
Kävin autoa läpi ja huomasin juuri ennen finaalin alkua, että toisen puolen vetarin tappi oli tullut ulos paikaltaan. Laitoin sen paikalleen ruuvilukitteen kera ja kiristin mielestäni tiukalle. Ensimmäisen finaalin neljännellä kierroksella se sama tappi tuli sitten ulos ja takarengas meni lukkoon. Auto nostettiin pois radalta ja sijoitukseksi tuli tyly viimeinen sija. Ei pystynyt ymmärtämään, miten lukiteruuvi aukesi uudestaan.

Eskelisen XFactory X-6

Nostovuoroni jälkeen menin takaisin pakuun tarkastamaan autoa läpi ja huomasin tapin pyörineen sen verran ulkona roikkuessaan, että takatukivarresta oli lähtenyt palanen. Vaihdoin tukivarren ja tapin, jos se tällä kertaa pysyisi paikallaan.

Toinen ja samalla viimeinen finaali käynnistyi. Ajelin omaa vauhtia, kun kärki kaksikko otti hieman eroa ja minä köröttelin 3.-4. sijoilla. Ajoin tasaisesti kaatamalla ehkä yhteensä pari-kolme kertaa. Ajan lähestyessä loppua Hendriksson iski vielä konttiin kiinni, mutta väännön jälkeen sain pidettyä hänet takana. Tulin maaliviivan yli kolmantena ja Hendriksson vajaa kolme kymmenystä perässä, neljäntenä.

Toisen finaalin tulos vähän nosti fiiliksiä, mutta jossiteltavaksi jäi ekan finaalin keskeytys. 13 pistettä (10+3) oikeutti B-finaalin seitsemänteen sijaan ja sen myötä tilille napsahti 42 SM-sarjan pistettä.

Kolmen kisan jälkeen minulla oli pisteitä 136 pistettä, joka oikeutti sarjan 14. sijalle.

Sunnuntain kansallinen kisa
Sunnuntaina skippasimme kansallisen kisan ekat treenit ja saavuimme paikoille vähän ennen ysiä. Vauhti oli parempi "huvikseen ajellessa" ja pääsin ensimmäisen kerran 14 kierroksen tulokseen. Sain alkuerien perusteella kakkoslähtöruudun finaaliin.

Finaaleissa ekan lähdön pilasi mutainen rata, jolla autoni ei toiminut yhtään, se ei vaan kääntynyt tiukalla radalla tarpeeksi ja ajoin kolmanneksi. Toisen lähdön keskeytin heti alkuun, kun diffi luisti niin paljon, ettei sillä voinut ajaa, jäin kyseisen lähdön viimeiseksi. Kolmannessa finaalissa sain onnistuneen ajon ja olin Strömin jälkeen toinen. Kansallisesta sijoitukseksi tuli neljäs sija, "tiimikaveri" Sakke pokkasi kolmannen sijan.

Lopputulokset

Kuvia:
Mun kuvat
Napen kuvat
Karvajalan kuvat
Pakkalain kuvat

Videot:
Tepon videot

Mun videot:
Time lapse intro

M4-10 A1-finaali
M4-10 A3-finaali

M2-10 A1-finaali
M2-10 A2-finaali
M2-10 A3-finaali

Playlist videoista

Lue artikkeli.

3.7.2009

Viikon linkit - Viikko 27

Joka viikon perjantai ilmestyvässä viikon linkit-osiossa finRC tarjoaa RC-autoiluun liittyviä linkkejä.






GoPro Wide 5
GoPro Wide 5 on pienikokoinen, iskunkestävä digivideokamera, joka soveltuu RC-autoilun on-board kuvaukseen. Kamera painaa koteloineen, telineineen jotain parin sadan gramman luokkaa ja tallentaa 2 gigaiselle SD-kortille tunnin verran materiaalia. Videoresoluutio on kohtuullinen 512x384 px, joka riittää esim. Youtube-videoihin mainiosti, stillikuvat ovat 5 megapikselisiä. Linssi on todellinen kalansilmä 170-asteen laajakulmalla, siitä mallimerkintä "Wide".

Traxxas on lyöttäytynyt yhteen GoPron kanssa ja tehnytRC-autoille tarkoitetun mallin. RC-mallin lisäksi kameraa myydään eri varustepakettien kanssa, joten niistä kannatta valita itselleen sopivin. GoPron tuotteita saa ainakin chainreactioncycles.com:ista, joka on todettu luotettavaksi brittiläiseksi putiikiksi, liekkö tätä saa Suomesta mistään.

Itse olen spekuloinut tällaisen hankkimista, mutta toistaiseksi homma on vielä harkinnassa. Olisi kyllä mukava tallentaa esim. eri kisojen radat auton näkökulmasta, toisi mielenkiintoista lisäarvoa videoille.

http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=4

Youtube: Playlist: On-board RC-videoita:
Keräsin playlistin mielenkiintoista on-board RC-videoista ja viimeisenä on GoPron arvosteluvideo in English.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=AA9B8D01EC47E2E2

Linkkivinkkejä otetaan vastaan sähköpostilla.


Lue artikkeli.

26.6.2009

Viikon linkit - Viikko 26

Joka viikon perjantai ilmestyvässä viikon linkit-osiossa finRC tarjoaa RC-autoiluun liittyviä linkkejä.






Ari-Pekan RC-sivut:
Suomenkielinen "RC-autoilun raamattu". Viimeisimmistä päivityksistä vierähtänyt jo tovi, mutta tieto on suurimmilta osin vielä validia. Varsin hyvä apu, kun perusasiat eivät ole vielä täysin hallussa.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html

Youtube: Squirrelod's channel: C
omplete RC set up guide
Squirrelod on tehnyt 21 osaisen video-oppaan, missä selitetään kaikki perusteet auton säätämisestä. Jos englanti taipuu, niin tämän oppaan myötä oppii säätämisen perusteet ja miten ne vaikuttavat autoon.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=6C891B649D00CCF2

Linkkivinkkejä otetaan vastaan sähköpostilla.


Lue artikkeli.

14.6.2009

Kisaraportti: Maastosarja 2009 #2 - Vaasa

Toinen maastosarjan osakilpailu käytiin 13.-14.6.2009 Vaasan kansainväliset mitat täyttävällä krossiareenalla. Matkustimme perjantaina harjoittelemaan rataa ja ajoin lauantaina takavedon SM-luokan...

Olin laittanut Jyväskylässä Neil Cragg:in vuoden 2007 EM-kisojen setupin autoon valmiiksi, jota pidin lähtökohtana säätämiselle. Pitkin perjantaita kuitenkin säädin autoa kokoajan pois päin siitä ja loppupäivästä anti-squatit olivat jo nollissa ja iskaripaikat muuttanut paikkojaan.

Keskialueen S-mutkat tuottivat ongelmia ja sain korjattua tilannetta hieman poistamalla päivän loppupuolella lisäpainot akkutelineen päältä. Auto alkoi tuntua pikkuhiljaa hyvältä ajettavalta muutenkin ja luottamus autoon löytyä lauantaita varten.

Illalla käytiin radan saunalla ja otettiin parit virvoikkeet, siitä sitten keskustan Omppuhotelliin yrittämään nukkumista.

Lauantaina aamulla laitoin kierroksen uusia kumeja alle ja ajoin parit eräharjoitukset. Ensimmäisessä alkuerässä pääsin heti hyvin ajoon kiinni; ajoin Kesselin ja Mairueen kanssa hyvää kilpailua ja kaadoin erässä vain kerran. Alkuerän kierrosaika oli erämme nopein ja jäin Kesselille vain noin 0.6 sekuntia kokonaisajassa. Muiden erien kuskien vielä lämmetessä sain yli odotusten olleen kierrossijoituksen ollessani kahdeksas. Tämä tulos periaatteessa takasi tavoitteeni täyttymisen, eli B-finaalipaikan.


Seuraavat kaksi kierrosta aloin varomaan hieman liikaa virheitä ja se aiheutti lisää virheitä, pystyssä pysyessäni ajoin liian hiljaa. Toisen ja kolmannen kierroksen eräsijoitukset olivat 17. ja 23. Ennen viimeistä alkueräkierrosta kävin tutkimassa tilannetta: A-finaalipaikkaan olisi tarvittu kai 5. nopein aika kierroksella, eli se oli poissa laskuista ja toisiksi paras tulokseni, eli 17. sija oli varmistanut minulle paikan B-finaalista. Viimeiseen erään lähdettiin siis parantamaan B-finaalin lähtöruutua.

Käänsin ennen viimeistä erää renkaat ympäri, että sain ajettua "tuoreet" lamellit sisään finaaleja varten. Kolmannella kierroksella kaadoin hyppyristä ja siipiteline katkesi jättäen siiven radalle. No koitin ajaa ilman siipeä niin paljon, kuin irtosi, mutta auton käytös muuttui hypyissä ja pitkissä mutkissa niin paljon, että sisäistämiseen meni taas kierroksia. Kuitenkin pikkuhiljaa käytös alkoi tulla tutuksi ja ajaminen oli hauskaa hieman irtonaisella perällä. Lopputulos oli yllättävän hyvä ottaen huomioon, että ajoin 7 kierrosta ilman siipeä, kierrossijoitus oli 20. sija ja jäin muutaman kymmenyksen toisen erän ajastani.

Tulokset 8. ja 17. oikeuttivat B-finaalin seitsemänteen lähtöruutuun. Korjatessani siipitelinettä, vaihdoin ison HB:n siiven pienempään Pro-Linen siipeen. Tarkoitus oli saada auto hieman paremmin kääntyväksi ja perää irtoamaan hieman enemmän.

Ensimmäinen finaali meni osaltani kohtalaisen hyvin, pääsin startissa seitsemänneltä sijalta kolmanneksi muiden kolaroidessa edessä. Kärkikaksikko K.Salmela-J.Penttinen lähtivät ajamaan karkuun ja minä olin kohtalaisen yksin kolmannella sijalla. Ajoin pari hitaampaa kierrosta ja takaa tulleet Ström ja Torkkola alkoivat kiriä eroa. Ström meni pienen taistelun jälkeen ohi minun kaataessa ja myöhemmin Torkkola tuikkasi ohi nopeammalla ajolla. Tulin erässä viidenneksi, joka oli ihan tyydyttävä tulos, tosin passivinen ajoni jäi hieman kaivelemaan.

Toiseen finaaliin lähdin taas kohtuu hyvin ensimmäiset mutkat, mutta sitten ensimmäisen hyppyrin jälkeen hipaisin toista autoa, josta ajauduin toisen auton kanssa jumiin siivestä. Sain autoni ajosuuntaan viimeisenä koko porukasta ja koitin alkaa ajamaan muita kiinni. En kuitenkaan saanut tahtia päälle ja tein vain yhden ohituksen erän aikana ajamalla. Tulin maaliin erässäni kahdesanneksi.

Lopputuloksissa olin 16. ja huonoa toista erää hieman helpotti tieto, että loppusijoitusta parantaakseni minun olisi pitänyt sijoittua kai vähintään neljänneksi.

Kisat menivät hyvin odotuksiin nähden, taas tuli pisteitä ja kokemusta plakkariin tulevia kisoja ajatellen. Alkuerissä ei ollut juuri enää edellisistä kisoista tuttua jännitystä ajossa. Trendini kisoissa on ollut, että ajan ensimmäiseen alkuerään parhaan tuloksen ja sen jälkeen koitan tavoitella sitä tulosta, jossa harvoin onnistun. Varmaan sillä on jotain tekemistä pääkopan ajatusmaailman kanssa. Jyväskylässä ajoin finaaleissa kohtalaisesti muita vastaan ja samaan ylsin Vaasassa vain toisessa finaalissa. Onnistuminen on taidon ja tuurin yhteensummaa.

Loppuun vielä rc10:lle kirjoittamani plussat ja miinukset:
Ite olin mestoilla pe-la tässä plussat ja miinukset:
+ Tavoitteiden täyttyminen (B-finaaliin)
+ 1. alkuerän kierrossijoitus M2-10:ssä (8.)
+ Rata
+ Järjestelyt
+ Kisasauna
+ Meininki varikolla
+ Kelit
+ Nettilähetys

- Oman ajon epätasaisuus
- Akkujen jännitteiden testaus lämmittelyjen tilalla ennen erää
- Omenahotelli (2x yrittänyt nukkua, ei onnaa)
Seuraava kisa on heinäkuun ekana viikonloppuna Lavangossa, Vantaalla. Ei muutaku uutta partsia tilaukseen ja vetoja!

Lopputulokset
Kierrosaikoja
Sarjan pistetilanne

Kuvia:
Mun kuvat
APK:n kuvat

Videota (Youtube, HQ):
M2-10 A2
M2-10 A3
M4-10 A3 Kansallinen

Playlist videoista.

EDIT: VaasanUA on lisännyt monella kameralla kuvattuja videoita Youtubeen:
M2-10 A2
M2-10 B2
M2-10 C2


Lue artikkeli.

10.6.2009

Kisaraportti: Maastosarja 2009 #1 - Jyväskylä

Ajoin ensimmäisen virallisen, eli lisenssin alaisen kisani Jyväskylän Murskaamontien radalla 16.-17.5.2009. Osallistuin kisaan ajaen takavetoautoissa SM- ja kansallisen luokan...


Alla rc10.fi:n foorumille kirjoittama raporttini:
Noniin, ekat takavetoskabat ja ekat SM-kisat takana. Kuukausi sitten lunastin rullaavan B4:n ja sitä ennen kokemukset takavedolla ajamisesta rajoittuivat Släshin pyörittelyyn. Onneksi Jyväskylän radalla pääsi treenaileen jo viikkoa ennen kisoja, niin tuntuma ja auton logiikka alkoi pikkuhiljaa löytymään. Tarkkoja tavoitteita ei oikein ekaan kisaan asetettu, osallistujia oli takapotkussa kai 32kpl, niin B-finaaliin pääsy muodostui kuitenkin pikkuhiljaa tavoitteeksi.
Alkuerät menivät tasaisesti kierrossijoitusten ollen joukon puolivälissä. Auto pysyi hienosti kasassa yhtä siipitelineet hajoomista lukuunottamatta. Suoritukset riittivät B-finaalin 8. ruutuun.

B-finaalin Ensimmäinen lähtö meni kohtalaisen sekavissa tunnelmissa, kun sählättiin porukalla oikein huolella ja kierroslaskenta pudotti minulta yhden kierroksen. No erän jälkeen tilanne korjattin ja tulokseni oikeutti 5. sijaan. Toinen lähtö meni itseltäni putkeen ja pääsin kärkipäähän jo ensimmäisellä kierroksella muiden kaadellessa edestä. Ajo tuntui hyvältä ja ajelin varmistellen 3. sijalle.

Yhteistulokseksi tuli 3+5=8 ja kun lähtöjen tulokset menivät sopivasti ristiin, niin tulokseni oikeutti 3. sijaan. Sijoitus oli paljon parempi, mitä osasi odottaa varsinkin, kun B-finaaliin pääsy oli ollut jo hilkulla.

Sunnuntaina kansallisesta tuli 3. sija, joka oli myös hyvä tulos, kun edelle pääsi vain Jose ja edellisen päivän M2-10 voittaja, elikkä J.Siltanen.
Lopputulokset (tarkemmat)

Stilon laatima M4-10:n kalustolista

Kuvat:
Minun kuvat
Stilon ottamat kuvat

Videota:
M2-10 A3-finaali
M4-10 A3-finaali

Lue artikkeli.