Perjantain treenit
Iltapäivällä saavuimme kisapaikoille ja aloimme tutustua rataan. Heti kävi ilmi, että rata ei ehkä ollut yhtä suunnaton spektaakkeli, kuin Vaasan rata puitteineen, mutta röykkyinen pinta ja tiukat mutkat tarjoaisivat varmasti hyvää kolistelua.

Laitoin kuluneet treenikumit kiinni ja kiipesin kontin päälle ajeleen. Ensijärkytys radan röykkyisyydestä ja huonosta pidosta pisti vähän ihmetyttämään, auto ei tuntunut toimivan yhtään. Vaihdoin seuraavalle akulle uudet renkaat alle, sen myötä Asso alkoi toimimaan kohtalaisen hyvin ja fiilikset paranivat.
Lauantain SM-kisapäivä
Lauantaina herätys klo 06.15 ja saavuimme radalle vähän ennen kasia. Olin asettanut SM:ssä tavoitteeksi B-finaaliin pääsyn, eli pitäisi päästä alkuerissä 20 parhaan joukkoon 29 kuskin porukasta.
Kisaprotokollaa tuntemattomille:
Alkuerien tulokset lasketaan aina kierrossijoituksina, eli kuinka kuinka monta kierrosta ajat viidessä minuutissa ja montako sekuntia sen jälkeen kestää vielä ylittää ajanottoviiva. Sitten tulosta verrataan koko porukkaan.Oma eräni oli kohtuu kovatasoinen ja otin tavoitteeksi ajaa vain omaa tahtia välittämättä muiden menoista. Eka alkuerä meni varovaisesti ajellessa, tulos ei ollut kummoinen ja olin 19. sijoitukseltani. Toisella kierroksella puristin kolme sekuntia tuloksesta (13 kierrosta ja 12s) ja sen myötä kierrossijoitukseni oli neljä pykälää parempi, viidestoista.
Kun alkuerät (4kpl) on ajettu, kaksi parasta kierrossijoitusta lasketaan yhteen ja sen perusteella jaetaan finaalit ja lähtöpaikat.
B-finaaliin oikeuttavaksi tulostasoksi alkoi muodostua 13 kierrosta ja vähän yli 10 sekuntia. Olin kahden kierroksen jälkeen vielä hyvin jossain 15.-17. tienoilla.
Viimeinen alkuerä lähti osaltani hyvin käyntiin, koko rypäs pysyi kohtuu hyvin kasassa ja huomasin vauhtini kasvaneen. Koitin ajaa rentoa ajoa, mutta siinä oli haasteensa, kun "piti tehdä tulosta". Muutamaa hölmöä kaatoa lukuunottamatta ajoin ehjän ajon ja tuloksena oli päivän paras tulokseni 13 kierrosta ja 4 sekuntia. Se oikeutti minut eräkierroksella 13. sijaan ja nosti minut B-finaaliin kuudenteen lähtöruutuun.
Finaalit
Kävin autoa läpi ja huomasin juuri ennen finaalin alkua, että toisen puolen vetarin tappi oli tullut ulos paikaltaan. Laitoin sen paikalleen ruuvilukitteen kera ja kiristin mielestäni tiukalle. Ensimmäisen finaalin neljännellä kierroksella se sama tappi tuli sitten ulos ja takarengas meni lukkoon. Auto nostettiin pois radalta ja sijoitukseksi tuli tyly viimeinen sija. Ei pystynyt ymmärtämään, miten lukiteruuvi aukesi uudestaan.
Nostovuoroni jälkeen menin takaisin pakuun tarkastamaan autoa läpi ja huomasin tapin pyörineen sen verran ulkona roikkuessaan, että takatukivarresta oli lähtenyt palanen. Vaihdoin tukivarren ja tapin, jos se tällä kertaa pysyisi paikallaan.
Toinen ja samalla viimeinen finaali käynnistyi. Ajelin omaa vauhtia, kun kärki kaksikko otti hieman eroa ja minä köröttelin 3.-4. sijoilla. Ajoin tasaisesti kaatamalla ehkä yhteensä pari-kolme kertaa. Ajan lähestyessä loppua Hendriksson iski vielä konttiin kiinni, mutta väännön jälkeen sain pidettyä hänet takana. Tulin maaliviivan yli kolmantena ja Hendriksson vajaa kolme kymmenystä perässä, neljäntenä.
Toisen finaalin tulos vähän nosti fiiliksiä, mutta jossiteltavaksi jäi ekan finaalin keskeytys. 13 pistettä (10+3) oikeutti B-finaalin seitsemänteen sijaan ja sen myötä tilille napsahti 42 SM-sarjan pistettä.
Kolmen kisan jälkeen minulla oli pisteitä 136 pistettä, joka oikeutti sarjan 14. sijalle.
Sunnuntain kansallinen kisa
Sunnuntaina skippasimme kansallisen kisan ekat treenit ja saavuimme paikoille vähän ennen ysiä. Vauhti oli parempi "huvikseen ajellessa" ja pääsin ensimmäisen kerran 14 kierroksen tulokseen. Sain alkuerien perusteella kakkoslähtöruudun finaaliin.
Finaaleissa ekan lähdön pilasi mutainen rata, jolla autoni ei toiminut yhtään, se ei vaan kääntynyt tiukalla radalla tarpeeksi ja ajoin kolmanneksi. Toisen lähdön keskeytin heti alkuun, kun diffi luisti niin paljon, ettei sillä voinut ajaa, jäin kyseisen lähdön viimeiseksi. Kolmannessa finaalissa sain onnistuneen ajon ja olin Strömin jälkeen toinen. Kansallisesta sijoitukseksi tuli neljäs sija, "tiimikaveri" Sakke pokkasi kolmannen sijan.
Lopputulokset
Kuvia:
Mun kuvat
Napen kuvat
Karvajalan kuvat
Pakkalain kuvat
Videot:
Tepon videot
Mun videot:
Time lapse intro
M4-10 A1-finaali
M4-10 A3-finaali
M2-10 A1-finaali
M2-10 A2-finaali
M2-10 A3-finaali
Playlist videoista

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti