15.11.2009

Kisakalustoa: Team Associated B4 ja NIRC-treeni

Talvisarja on ovella, kalustoa on valmisteltu koitoksia varten ja käyty testaamassa Nokialla.

Kun viime alkukesästä päätin osallistua Maastosarjaan, niin aloitin rullaavien takavetoja kartoittamisen. Monet vanhemmat harrastajat suosittelivat takavetoa aloittelijalle sen yksinkertaisen huollettavuuden ja "oikeaa ajotapaa" opettavien ominaisuuksien takia. Kaveri oli ajanut koko talven Team Associated:in RC10B4:lla ("B4") ja se näytti kestävän selkeästi enemmän kuritusta verrattuna silloiseen nelivetokrossariini. Löysin hyvän yksilön paikkakunnaltamme ja kaupat tehtiin nopsaa. Kesän sarja meni mukavasti hommaa opetellessa ja nyt talvikaudelle lähdettäessä en nähnyt mitään tarvetta vaihtaa kalustoa.

Auto on pääasiassa kittiauto, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Kit: Team Associated RC10B4 Factory Team
Kori ja siipi: Team Associated Interceptor (itse maalattu)
Etuiskaritorni: 4mm hiilarietuiskaritorni + alukiinnikkeet
Bulkhead: Ghea 20g messinki + Ghean delrin etupala


Sähköt:

Nopeudensäädin: Tekin RS (dual modessa)
Moottori: Harjaton Speed Passion Competition V2 6.5t
Servo: Savöx SC-1251MG
Radiot: Spektrum DX3S
Akut: GP 4300-series (LiPO/4000mAh/35C)
Ponderi: AMBrc

Jos et ole nähnyt vielä uusinta videotani, niin käy kurkkaamassa se Youtubessa: B4 Fly By.

Nokian treenit:

Kävimme viikolla Nokian tulevalla WJ-sarjan radalla testaamassa. Koitin tehdä mahdollisimman vähän muutoksia autoon verrattuna Jyväskylän setuppiin ja keskittyä enemmän radan opetteluun ja tutkia renkaiden käyttäytymistä. Rata on luonteeltaan melko helppo omaksua, mutta yllättävän tarkka tietyistä kohdista. Varsinkin ison tuplan jälkeinen osuus shikaanista pikkupöydälle näytti tekevän eroja ajassa. Teknistä haastetta tarjosi ajajakorokkeen edessä oleva viitoishyppyri, jota ajeltiin pääasiassa tupla-triplana.


Ajoimme pääasiassa viiden minuutin stinttejä, onnistuin tekemään yhden kohtuu hyvän erän, jossa kaadoin kerran ja tulokseni oli 18 kierrosta ja neljä sekuntia. Kisoissa isot pojat menee luultavasti 20 kierrosta, ellei rataan tule vielä jotain selkeesti hidastavia muutoksia tässä viikon aikana. Kierrosajat oli minulla B4:lla parhaimmillaan 14.3 s ja nelkuilla mentiin paikallisten toimesta 13.8 s.

Tässä mun Nokian RC10B4 setup sheet.

Nokian puitteet ovat mainiot RC-autoilun harrastamiseen ja meillä oli oikein mukava päivä treenata. Kiitos Toni P:lle käytännön asioiden hoitamisesta ja onnea uudelle puodille.

Vähän linkkejä vielä:
Kuvia radalta
Videota radalta #1, #2
Nokia Indoor Racing Club:in foorumi
Aikoja radalta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti