10.6.2009

Kisaraportti: Mini Cup Mäntsälä #1

Kävin ajamassa Tamiyan Minillä kisan Mäntsälässä 04.04.2009. Kisa kuului kahden kisan mittaiseen Mini Cup:iin...



Kirjoittelin raporttia kisan jälkeen:
Perskuta, että oli mekkauksen täyteinen reissu.

En päässyt ennen kisoja
testaamaan Laukaassa uutta koria ja vanteita. Huomasin sitten vanteiden olevan aavistuksen ET:ltään liian "ulkonevat". Ohjausta kääntäessä eturengas kaappasi ajoittain korin mutkalle. No piti laittaa sit eteen ajetut parit. Onnistuin valkkaan sit vielä ilmeisesti ristikulmista olleet kumit. yksi harjoituserät ja kaksi alkuerää meni ajaessa etupyöriä sisään, että ne toimi molempiin suuntiin käännyttäessä.

Etupyörien aurauskulmissa oli myös jotain hämärää, kun auto veteli minne sattuu. Huonosta ohjautuvuudesta johtuen auto meni seinille, että kolina vaan kävi, etutukivarresta korkkasi iskarinkiinnike ja ohjauspala vääntyi. No ei muutakun Hovin RF-varaosapalvelusta palikkaa tilalle ja ruuvaileen.

Spekasailin Janin kanssa auton käyttäytymistä ja hän huomautti auton korkeudesta. No tein etuiskarit uusiksi ja vaihdoin alapään kiinnikkeen matalampaan malliin.
Sillä saatiin keulan korkeus 11 milliin (10mm sallittu), keula laski ehkä 3-4mm. Säädin erien välissä aurauskulmia ja ne alkoivat löytyä pikkuhiljaa.

Kymmenen nopeinta kuskia
meni alkueristä suoraan semi-finaaliin ja loput 11 kuskia jaettiin kahteen nousuerään. Nousuerästä kaksi parasta pääsi sitten Semi-finaaleihin. Olin alkuerien jälkeen sijoituksella 14/21, eli pääsin omaan nousuerään lähtöpaikalle kaksi.

Nousuerän lähtö meni kehnosti ja olin parin kierroksen jälkeen tippunut kai pari sijaa, joukon keskivaiheille. Auton asetukset alkoivat olla kohdallaan ja painoin menemään koko 6minsaa silleen, että ohitin kai toiseksi viimeisellä kierroksella johtajan. Voitin eräni 0.16 sekunnilla ja pääsin semeihin. Auto oli iskussa ja enään ei tarvinnut tehdä muuta, kuin muistaa ladata akut ja pistää pitoja taakse.

Seitsemän kuskin semi-finaalissa lähdin ihan hyvin liikkeelle. Porukkaa jäi sumaan ja pidin jotain keskijoukon paikkoja. Pikkuhiljaa isot pojat meni ohi ja ajelin 5. sijalla, joka olisi oikeuttanut viimeiseen LORDI Finaali-paikkaan (TM). Kaadoin pari kertaa kohtuu rajusti ja erän loppupuolella yhden kolauksen jälkeen auto vain hyytyi. Ei totellut ohjausta, eikä liikkunut mihinkään, sähköt sekosi. Viitos sija meni sinne. Huusin nostajalle, että pistää virrat pois ja päälle, jonka jälkeen vehkeet alkoi taas pelaamaan. Siinä kesti sen verran kauan, että viitos sija pääsi kolmen kierroksen päähän. Loppusijoitus semeissä oli kuudes, kolme kierrosta viitosta jäljessä, kun seitsemäs kuski keskeytti.

Pikkasen jäi tuo tekninen vika harmittamaan, kun olisi ollut kiva ajaa finaalissa. Alkoi päästä ajon makuun, kun auto toimi jotenkin ja ohjaimessa oli oikeat naksut oikeassa asennossa. Sen voi vaan todeta, että isot pojat on isoja poikia. Ei niille vauhdissa olisi pärjännyt, mutta 10 minsan finaali olisi ollut tosi makoisa kokea. Noo saimpahan kuvata sitten finaalin videolle, muuten ei ois jääny mitään videomateriaalia nauhalle.

Ei auton tarvi kummonen olla, niin sillä saadaan aikaseks ihan kunnon draamaa, kun kisataan. :D
Kisan jälkeen spekuloin, että olisin käynyt ajamassa myös toisen osakilpailun, mutta se jäi sitten loppujen lopuksi ajamatta muiden kiireiden takia.

Lopputulokset

Kuvia:
Mun kuvat
Olli Anderssonin kuvat

Video:

Lordi finaali

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti