18.4.2011

Kisaraportti: Winter Jumps 2010-2011 #6 - Helsinki

RC10.fi:lle kirjoitettu raportti

Perjantain nelkkukrossitreenit meni hyvin ja auto oli kohtuu vauhdissa päivän päätteeksi. Tein sitten päätöksen, että lähden kuluneella Mini Pinnillä kisaan, kun siinä näytti olevan paremmin pitoa. Lauantaiaamuna treenit ajeltiin ja A-finaalin vauhdissa oltiin, kunhan vain saisi ehjät ajot alkuerissä.

Alkuerät:
Kun saatiin alkuerät käyntiin, ajo kulki hyvin, mutta heti ensimmäisen erän lopussa kahden viimeisen kierroksen aikana sähköt alkoivat pätkimään, auto seisoi hetken jo radan sivussakin, kun sähköt palasivat. Hävisin aikaa rullaillessa maaliin ja olin kierroksella yhdestoista. Aloin selvittämään vikaa, mutta mitään ei löytynyt. Tulin optimistisena tulokseen, että ehkä akku oli ollut vajaa tai jotain vastaavia auringon pilkkuja.

Toinen alkuerä ja taas ajo kulki hyvin. Mutta viimeisillä kierroksilla tismalleen sama juttu, mutta pääsin pätkien maaliin ja olin kierroksen kolmas. Huomasin, että noparin konkkasta oli katkennut jalka. Kolvasin sen kiinni toivoen, että tämä korjaa pätkimiset.

Kolmas alkuerä ja taas lopussa pätkimistä. Nyt alkoi jo vähän hermo kiristymään, kun ei millään mene erää. Tulin tulokseen, että jonkun täytyy jumittaa, kun kuumentaa laitteita. Vaihdoin slipperin laakerit ja samalla kolvasin vastarin konkkaan uuden tiukempisovitteisen liittimen.

Neljännessä alkuerässä sähköt toimivat, mutta kisaan lähteminen kuluneilla renkailla alkoi näkymään. Eturenkaat olivat menneet sliksille ja takarenkaissa oli vielä nappulaa. Auto alkoi kääntymään ns. kolikon ympäri, eikä sillä voinut ajaa pyöreetä linjaa. Ajoin kuitenkin kohtuu tuloksen viidenneksi ja sitä myöten A-finaalin 5. ruutuun. En tietty tajunnut tuota renkaiden epätasaista kulumista vielä, vaan kuvittelin pidon muuttuneen radassa vähän ja saavani muutoksen haltuun säätämällä autoa passiivisemmaksi.

Finaalit:
Ennen finaaleita avasin takaboksin ja vaihdoin laakereita ja rasvasin vetari. Koitin myös säätää autoa passiivisemmaksi, mutta en siinä onnistunut. Auto tuntuikin finaalin lämmittelyssä rullaavan aivan eri malliin, kun ennen laakerian vaihtoa, mutta kääntyvyys oli vieläkin kolikon ympäri.

Eka finaali menikin sitten sählätessä ja väistellessä nopeampia. Takaa tultiin ohi, kun piti keskittyä auton radalla pitämiseen. Hokasin tämän etu-/takapidon eron renkaissa ja koitin säätää kulmia ja auton korkeutta ekan finaalin jälkeen reippailla muutoksilla.

Toinen finaali ja heti huomasi, ettei vieläkään auto kääntynyt nätisti. Taistelulla ajoin seiskaksi.

Ennen viimeistä finaalia tein sitten hypyn tuntemattomaan ja vedin Dremelin hiekkapaperipäällä taaksekkin samanlaisen sileän uran. Kun pyyhki jämäkumit pois ja laitto kunnon pidotuksen, niin onnekseni auto toimi taas kohtuu tasapainoisesti. Olin viimeisessä finaalia jopa johdossa jossain vaiheessa, mutta virheiden kautta tipuin viidenneksi.

Harmillisesti auto alkoi toimimaan vasta viimeisessä finaalissa, tavoite top 5-sijoituksesta jäi saavuttamatta ja tyytyminen oli kahdeksanteen sijaan. Kun 8. sija oli kauden huonoin tulokseni, niin Ari ja Karri tulivat pisteissä takaa ohi ja jäin Peten kanssa tasapisteisiin, jonka Pete vei viimeisen parhaan tuloksen perusteella. Eli sarjan lopullinen sija oli viides.

Plussat ja miinukset:
+ Radan profiili mainio
+ Pääsy A-finaaliin ongelmista huolimatta
+ Suuret katsojamäärät
+ Korvenmaan selostus ja sujuva kisojen läpivienti
+ Talkooporukan panos

- Valaistus ois voinut olla kirkkaampi
- Varikko oli ahdas
- Sähköongelmat on ehkä suurin mood killeri tässä lajissa
- Ei uskaltanut aikasemmin tehdä ratkaisuja säätöjen suhteen

Kiitos kaikille kilpailijoille ja järjestäjille hyvästä talvisarjasta! Kesällä sit lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti